Chat met ons
Bel +32 (0)50 391336

Persbericht: 30% van de ondernemers krijgt geen proactief advies van zijn accountant

Door: Unit4 Venice redactie | 10 september 2020

30% van de ondernemers krijgt geen proactief advies van zijn accountant

Brugge, 10 september 2020 – Bijna 30% van de Belgische en Nederlandse ondernemers wordt niet, of alleen op verzoek, geadviseerd door zijn accountant of boekhouder. Bovendien wordt 18% van de respondenten alleen over standaardzaken geadviseerd. Dat blijk uit onderzoek van Unit4 Bedrijfssoftware.

Het onderzoek werd gehouden van 25 maart tot en met 20 juni 2020 onder 152 ondernemers in België en Nederland: een roerige periode voor de meeste ondernemers waarin ze aangeven veel steun aan hun accountant of boekhouder te hebben gehad. Toch geeft 30% van de respondenten aan niet, of alleen op verzoek, geadviseerd te worden door hun accountant of boekhouder. Bovendien gaat bijna 18% van dat advies alleen over de standaardzaken. Meer dan de helft van de ondernemers (52%) zegt de afgelopen periode wél (proactief) advies te hebben ontvangen van hun accountant of boekhouder over de meest uiteenlopende financiële, fiscale en administratieve onderwerpen.

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers die op meerdere onderwerpen door hun accountant of boekhouder worden geadviseerd, over het algemeen meer tevreden zijn over de accountant of boekhouder en de gesprekken hebben in deze gevallen ook vaker een strategisch karakter.

Kans voor accountant

“Hoewel ondernemers vaak tevreden zijn over de relatie met hun accountant of boekhouder, zien we dat bij ondernemers sterk de behoefte groeit om naast het ‘standaardwerk’ dat de accountant of boekhouder doet, meer met elkaar te overleggen over zaken die écht bepalend zijn voor het succes en de toekomst van hun onderneming”, zegt Joris van Leeuwen, Chief Commercial Officer (CCO) van Unit4 Bedrijfssoftware. “Wij geloven in de voortdurende toegevoegde waarde van accountancy voor ondernemend België en we zien dus een enorme kans voor de accountant om met de ondernemer in gesprek te gaan.”

Op de vraag waar ondernemers prioriteit aan geven en op welke vlakken de accountancysector hen kunnen helpen, geeft 47% van de ondernemers aan dat het creëren van helder inzicht in de financiële situatie dit jaar de hoogste prioriteit heeft. Dit staat op gelijke hoogte met het verbeteren van de voorspelbaarheid van de financiële situatie (47%).

Geen extra budget

Opmerkelijk is dat men wel wíl digitaliseren en automatiseren, maar dat 76,4% van de deelnemers zegt dit jaar geen (extra) budget vrij te hebben gemaakt voor het optimaliseren van systemen en processen. ”Maar in het licht van de huidige economische situatie is dit begrijpelijk”, zegt Van Leeuwen.

Verschillen tussen Belgische en Nederlandse ondernemers zijn er nauwelijks: wel laat het onderzoek zien dat Belgische ondernemers vaker aan de slag willen met het implementeren van nieuwe softwaretools en het genereren van inzichten uit business intelligence en analytics. Opmerkelijk daarbij is dat men in België daarvoor in veel mindere mate een rol weggelegd ziet voor de accountant of boekhouder. In Nederland wordt elke ondernemer wel eens geadviseerd, in België is dat 88% . Wat betreft de prioriteiten van directies staat klanttevredenheid in België hoger op de agenda (58% versus 36%) en het verlagen van de kosten een stuk lager in vergelijking met de Nederlandse collega’s (31% versus 43%).

Van Leeuwen: ”Onvoorspelbare gebeurtenissen zoals de recente pandemie hebben grote impact op ons allemaal, maar in het bijzonder op grote en kleine bedrijven. Naast zorgen voor de veiligheid van medewerkers en klanten, worden ondernemers ook geacht maatregelen te nemen om voldoende omzet en winst te kunnen realiseren. Juist in tijden van onzekerheid is het van belang dat je kunt terugvallen op betrouwbare softwaretools en het gesprek kunt aan gaan met je accountant of boekhouder. Dat helpt je snel en adequaat te kunnen reageren en anticiperen op de nieuwe werkelijkheid.”
Wil je het volledige trendrapport inzien of weten hoe je scoort t.o.v. andere ondernemers? Lees dan hier verder.

Noot voor de redactie

Wil je meer weten over het onderzoek of Joris van Leeuwen spreken over de trends en ontwikkelingen binnen de bedrijfswereld, neem contact op met suzanne.jekel@archetype.co.

Over het onderzoek

Het onderzoek is gehouden onder (eind-) verantwoordelijken voor het optimaliseren van de financieel administratieve processen binnen commerciële bedrijven in zowel België en Nederland Het onderzoek liep van 25 maart tot en met 20 juni 2020. In totaal hebben 152 bedrijven deelgenomen.

Over Unit4 Bedrijfssoftware – Alles onder controle

Unit4 Bedrijfssoftware is leverancier van verrassend slimme oplossingen voor de accountant en de ondernemer. Met een track-record van 40 jaar weten we als geen ander hoe we bedrijfssoftware kunnen leveren waarmee onze klanten ‘alles onder controle’ houden. Zo kan de accountant beter zijn toegevoegde waarde laten zien en ondernemers doen wat zij leuk vinden; succesvol ondernemen. Het hoofdkantoor van Unit4 Bedrijfssoftware is gevestigd in Utrecht met ook kantoren in Sliedrecht, Barendrecht en Hengelo. En een vestiging in Brugge, gekend als Unit4 C-Logic, waar men business software Unit4 Venice ontwikkeld en verkoopt.

Voor meer informatie en de laatste updates kunt u onze blog & nieuwspagina bezoeken of ons volgen op LinkedIn, Twitter en/of Facebook.