Chat met ons
Bel +32 (0)50 391336

Persbericht: 82% van de accountants denkt dat zijn diensten straks ‘weggeautomatiseerd’ zijn

Door: Unit4 Venice redactie | 10 september 2020

82% van de accountants denkt dat zijn diensten straks ‘weggeautomatiseerd’ zijn

Brugge, 10 september 2020 – 82% van de accountantskantoren denkt dat hun eigen dienstverlening op termijn grotendeels zal worden geautomatiseerd. De toegevoegde waarde van deze kantoren voor ondernemend België zal in de toekomst nog meer liggen op het adviesvlak.

Dat blijkt uit onderzoek van Unit4 Bedrijfssoftware. Het onderzoek, dat van 25 maart tot en met 20 juni 2020 onder 118 accountants in België en Nederland werd gehouden, toont aan dat, om te overleven, men zal moeten investeren in moderne technologie en de ontwikkeling van nieuwe diensten.

Meeste focus op digitale transformatie

Het realiseren van digitale transformatie heeft bij 58% van de accountantskantoren de meeste focus. Tegelijkertijd noemen ze het ontwikkelen, uitbreiden en optimaliseren van hun onlinedienstverlening ook direct als hun grootste uitdaging (42%). ”Dat is logisch”, zegt Joris van Leeuwen, Chief Commercial Officer (CCO) bij Unit4 Bedrijfssoftware. ”Het feit dat 82% van de kantoren bang is dat hun werk straks geautomatiseerd is, levert veel vragen bij ze op: in welke online tools en diensten moet nu geïnvesteerd worden om daar straks de vruchten van te plukken?”

Betere grip op de business

Een direct antwoord op die vraag hebben de respondenten niet. Wel geven ze aan dat het vinden en binden van mensen met de juiste skills en expertise een belemmering is voor hun groei: 42% van de accountantskantoren zegt dat het aannemen en behouden van nieuwe medewerkers een van hun grootste uitdagingen is, meer moeten gaan adviseren (38%) is een andere grote uitdaging.
“Wij geloven in de voortdurende toegevoegde waarde van accountancy voor ondernemend België. Juist als de standaardtaken van een accountant of boekhouder worden geautomatiseerd, blijft er meer tijd over om klanten op het juiste moment voorzien van slimme inzichten en advies over kansen, risico’s en verplichtingen. De accountants die wij spreken, vinden die adviserende rol ook veel interessanter dan het simpelweg verwerken van dossiers”, zegt Van Leeuwen. “Om de toekomstige druk op de omzet het hoofd te bieden en over te schakelen naar nieuwe, hoogwaardige adviesproposities, is het van belang dat accountantskantoren investeren in moderne technologie. Data levert immers inzichten op waar accountantskantoren aanvullende dienstverlening mee kunnen ontwikkelen.”

Accountants in België ervaren het thema digitalisering overigens als veel uitdagender dan hun Nederlandse collega’s. Dit blijkt uit een hogere score op prioriteiten als het vinden en toepassen van nieuwe technologie (in België is dit 41%, in Nederland 16%) het optimaliseren van (verouderde) IT en uitdagingen bij het digitaliseren van processen. Verder lijken Belgische ondernemers iets achter te lopen wat betreft het onderwerp digitaliseren; bij hen is er bijvoorbeeld veel meer sprake van traditionele bestandsuitwisseling met hun accountant (e-mail, csv, txt) dan in Nederland het geval is.
Om uiteindelijk te kunnen (blijven) groeien, is het voor accountantskantoren essentieel dat ze beschikken over de juiste tools en de juiste mensen die die tools kunnen uitlezen. Moderne technologieën waarmee kantoren op basis van data inzichten en dashboards kunnen genereren zijn hierbij cruciaal. Alleen zo kunnen accountants en administrateurs veel meer toegevoegde waarde aan hun klant tonen.
Wil je het volledige trendrapport inzien of weten hoe jouw kantoor scoort t.o.v. collega-kantoren? Lees dan hier verder.

Noot voor de redactie

Wil je het onderzoek inzien, er meer over weten of Joris van Leeuwen spreken over de trends en ontwikkelingen binnen de accountancysector, neem dan contact op met suzanne.jekel@archetype.co.

Over het onderzoek

De benchmark is gehouden onder (eind-) verantwoordelijken voor het optimaliseren van de interne processen binnen accountantskantoren in België en Nederland. Het onderzoek liep van 25 maart tot en met 20 juni 2020. In totaal hebben 118 kantoren deelgenomen.

Over Unit4 Bedrijfssoftware – Alles onder controle

Unit4 Bedrijfssoftware is leverancier van verrassend slimme oplossingen voor de accountant en de ondernemer. Met een track-record van 40 jaar weten we als geen ander hoe we bedrijfssoftware kunnen leveren waarmee onze klanten ‘alles onder controle’ houden. Zo kan de accountant beter zijn toegevoegde waarde laten zien en ondernemers doen wat zij leuk vinden; succesvol ondernemen. Het hoofdkantoor van Unit4 Bedrijfssoftware is gevestigd in Utrecht met verdere kantoren in Sliedrecht, Barendrecht en Hengelo. En een vestiging in Brugge, gekend als Unit4 C-Logic, waar men business software Unit4 Venice ontwikkeld en verkoopt.

Voor meer informatie en de laatste updates kunt u onze blog & nieuwspagina bezoeken of ons volgen op LinkedIn, Twitter en/of Facebook.