Chat met ons
Bel +32 (0)50 391336

Naar een nieuwe werkcultuur voor uw medewerkers en klanten

Door: | 11 september 2019

Door online samenwerking, automatisering en robotisering verandert uw rol als accountant, maar ook de rol van uw medewerkers en uw klanten. Het vergt een nieuwe manier van werken en denken. Hoe zorgt u voor die cultuuromslag?

 

Van robot naar mens

Doordat veel taken automatisch gaan, hoeft men steeds minder ‘simpel’ werk te doen. Inboeken kan veelal automatisch en ook de meeste boekhoudkundige berekeningen worden door uw boekhoudoplossing gedaan. U bent dus niet langer een robot of lopende rekenmachine. U wordt weer mens. Welcome back.

 

Werkloosheid nabij?

Betekent dit dat uw job of die van uw medewerkers langzaam wordt overgenomen door een robot? Nee. Gelukkig blijven er nog genoeg menselijke taken over. Sterker nog: doordat standaardtaken worden weggenomen, kunt u samen de focus leggen op wat echt belangrijk is. U hebt dan tijd en energie voor de doorslaggevende zaken. U wordt zelfs onmisbaar. Maar daar is wel een veranderende werkcultuur voor nodig. Welke rollen gaan uw medewerkers en uzelf krijgen in dit nieuwe tijdperk? We benoemen er drie.

1. Controller

 

Als accountant blijft u een controlerende rol vervullen. Zeker als uw klant zelf gaat inboeken, kan er een fout in de boekhouding ontstaan. En vindt die fout maar eens terug. Hoe slim uw (online) boekhoudoplossing ook is – met verkeerd ingeboekte informatie kunnen er geen correcte berekeningen gemaakt worden.

 

U zult dus die rekenmachine en dat kladblok (digitaal of niet) nog steeds nodig hebben om de verschillen in de balans of winst- en verliesrekening te achterhalen. Als ervaren accountant of boekhouder ziet u patronen en weet u waar het verschil werd ontstaan. Die ervaring blijft van groot belang.

2. Adviseur

 

Uw werknemers en uzelf blijven ook de adviserende rol vervullen. Waar, hoe, wanneer en waarom moet bepaalde informatie ingeboekt en ingevuld worden? Dat zal een robot niet uitleggen aan uw klant. Menselijk contact blijft cruciaal voor het vertrouwen van de klant. Op basis van uw ervaring en inzicht blijft u nuttig advies geven.

 

Nu uw klant altijd en overal inzicht heeft in zijn cijfers, kun u hem helpen die cijfers te gebruiken om zakelijke beslissingen te nemen. Op het gebied van complexe fiscale keuzes blijft u zijn aanspreekpunt. Dus zorg dat uw kennis blijft toenemen, zodat u de rol van adviseur nog beter gaat vervullen. De klant rekent op u.

3. Software-kenner

 

Een nieuwe rol die jullie gaan vervullen is die van software-adviseur op afstand. Natuurlijk zal de online softwareleverancier ook wel een support team hebben om de complexe vragen van uw klant te beantwoorden, maar u bent als tussenpersoon en vertrouwenspersoon hier heel belangrijk in. De klant zal u waarschijnlijk eerst bellen. Het is fijn als u hem dan een stap verder kunt helpen.

 

Vooral met vragen als: waar moet ik dit invoeren? Of wat betekent dat? Het is dus slim als u de boekhoudoplossing van uw klant goed kent. Misschien heb u zelfs de mogelijkheid om direct online mee te kijken en hem uit de nood te helpen. Ook bij de overstap naar online boekhouden of naar een andere aanbieder, kun u uw klant adviseren en hem helpen op te starten. Misschien vertrouwt hij wel op uw keuze van boekhoudsoftware. Dan is het helemaal belangrijk dat u hier kennis over hebt. Zorg dus dat jullie de mogelijkheden van online boekhoudsoftware kennen en bereikbaar zijn voor vragen van klanten.

 

Cultuuromslag bij de klant

 

Uw klant moet ook wat nieuwe dingen leren. Zeker de digibeten zal u extra moeten coachen om succesvol online samen te werken. Als de klant dat wenst kunt u het inboeken van gegevens natuurlijk ook voor hem blijven doen. Maar geef het niet te snel op. Ook de meeste 60-plussers en personen met een fysiek beroep zijn inmiddels gewend aan smartphones, tablets en de online wereld.

 

Of uw klant nu goed op weg is met digitaal werken of niet, een duidelijke uitleg en een goed gebruik van online boekhoudsoftware is cruciaal voor de financiële sturing van zijn bedrijf. Overtuig hen van het belang hiervan en investeer samen in een juiste toepassing van de mogelijkheden. Dat kan hem en uw bedrijf veel voordeel opleveren.