Chat met ons
Bel +32 (0)50 391336

Maken de klanten optimaal gebruik van de kennis van jouw kantoor?

Door: Unit4 Venice redactie | 15 mei 2020

Bij veel ondernemers groeit de behoefte naar meer inzicht en advies op het gebied van digitalisering, slim financieel beheer en het in regel zijn met de wet. Ondernemers verwachten dit advies van hun accountants of boekhouders. Maar in hoeverre kunnen zij aan deze verwachting voldoen? Zijn de basisprocessen van de kantoren zélf genoeg in orde zodat er ruimte is voor de gewenste adviesverlening? Weten accountants en boekhouders bovendien welke behoeftes leven bij de ondernemers? Weet jij wat de mogelijkheden zijn om de prestatie van jouw kantoor te optimaliseren en jouw dienstverlening aan te laten sluiten op de eisen en wensen van de klant?


De fundamenten zetten in jouw eigen kantoor
Voordat je jouw klanten goed kunt helpen, wil je de interne organisatie en de ondersteunende en primaire klantprocessen van het kantoor goed geregeld hebben. Bijgevolg ontstaat er meer ruimte voor adviesverlening waar meestal ook een hoger uurtarief voor wordt gerekend. Als je weet welke doelstellingen je als kantoor wilt realiseren, kan je bepalen waaraan je gaat werken en welke investeringen hiervoor nodig zijn. Nieuwe adviesconcepten ontwikkelen om alternatieve inkomsten te genereren. Of het optimaliseren van (verouderde) IT-infrastructuur en software om de productiviteit en efficiëntie te verhogen. Gebruik maken van moderne technologie in de adviesen naar jouw klanten. De tijd die het kost om je te verdiepen in de (technologische) mogelijkheden betaalt zichzelf vaak dubbel en dik terug louter en alleen omdat het ervoor zorgt dat jouw kantoor klaar is voor de financiële dienstverlening van vandaag én morgen.

 

Ken de klant en doe er wat nuttigs mee
Het maakt niet uit welk product of welke dienst je aanbiedt, jouw succes begint met jouw kennis over de klant. Dat geldt zeker ook voor accountantskantoren. Natuurlijk is een deel van de dienstverlening standaard, zoals het voeren van de boekhouding en het regelen van btw- en IC-aangiftes. Maar hoe kan je je advies zodanig aan laten sluiten op de verwachting van de klant zodat die bereid is hier (meer) voor te betalen? Is een klant gebaat bij advies over de financiële planning of de keuze voor een (nieuw) boekhoudpakket? Als je over een goed dienstenaanbod beschikt, wil je jouw klanten hier goed over informeren. Vaak blijken klanten namelijk niet of beperkt op de hoogte te zijn van de meerwaarde van hun accountant of boekhouder op vlak van dienstverlening. Laat zien hoe ze met jouw advies kosten kunnen besparen, succesvolle overnames kunnen realiseren en in aanmerking kunnen komen voor investeringen en dergelijke. Wacht ook niet tot de klant zelf om advies komt vragen, maar biedt jouw diensten proactief aan.

 

Wat houdt je tegen?
Bij het realiseren van de doelstellingen, komt iedereen uitdagingen tegen die overwonnen moeten worden. En daar is op zich niets mis mee. Alleen al het feit dat je de ‘obstakels onderweg’ overzichtelijk maakt, schept een stuk duidelijkheid en betekent dat je op zoek kunt naar concrete oplossingen. Je kunt beslissen dat je meer advies wilt geven, maar weet tegelijkertijd dat jouw medewerkers misschien (nog) niet beschikken over de juiste kennis en ervaring. Je wilt misschien jouw IT-infrastructuur moderniseren, maar moet eerst de stap nog zetten naar de cloud. In de stap erna bekijk je welke inspanning nodig is om de uitdagingen te overwinnen én wat dit zal opleveren, zowel voor het kantoor zelf en voor de klanten. Op basis daarvan kun je prioriteiten stellen en aan de slag gaan.

 

Meer weten?
Wil je meer weten over wat jij kan betekenen voor jouw klanten en wat zij van jouw dienstverlening verwachten? Hoe zetten collega-kantoren in België in op advies om hun klanten van dienst te zijn én een maximale omzet te realiseren? Doe zelf mee met het onderzoek en ontvang een persoonlijke benchmark én het totale trendrapport met nuttige tips en adviezen die je in de praktijk toe kunt passen.