Door: Unit4 Venice redactie | 6 oktober 2020
De wereld van de accountant verandert snel. Administratieve processen worden gedigitaliseerd en het werk wordt steeds verder geautomatiseerd. Naast het relevant blijven voor klanten, is innovatie ook een must. Een hobbelige weg met de nodige obstakels. Hoe houdt u dan grip op uw business?
Als accountants of boekhouder kunt u niet meer om vernieuwing heen. Automatisering zorgt ervoor dat het werk verandert of wegvalt. De benchmark ‘Grip op de business 2020’ – dit voorjaar gehouden onder ruim 100 accountantkantorden bevestigd dat. Hierin werd onderzocht hoe u als accountant of boekhouder (toch) extra waardevol kunt zijn voor klanten in de rol van vertrouwd adviseur.
De kans dat er nieuwe concurrenten bijkomen met innovatieve diensten, services en technologieën is supergroot, zegt 82% van de respondenten. Daarnaast geeft hetzelfde percentage aan dat op termijn de reguliere dienstverlening grotendeels geautomatiseerd wordt. Wat betekent dat voor de business?
‘Er wachten nog flink wat uitdagingen om digitaal te transformeren’
Om relevant te blijven en grip te houden op uw business moet u digitaal transformeren. Zo verhoogt u niet alleen de productiviteit, maar ook de efficiëntie. En u creëert bovendien ruimte voor het ontwikkelen en uitbouwen van nieuwe online adviesdiensten. Alleen zó wordt u als trusted advisor op een andere manier waardevol voor uw klanten.
Wilt u als accountantskantoor overleven, dan moet u investeren in moderne technologie. Daar liggen nog best wat uitdagingen om de hoek! De accountants en boekhouders die hebben meegedaan aan de benchmark noemen de volgende:
Onder de dienstverlening van boekhouders en accountants speelt het adviesaandeel de komende jaren een steeds grotere rol. Zo’n 60% wil dit aandeel laten groeien, maar ook hier is de factor ‘mens’ de grootste belemmering.
Tegelijkertijd hebben accountants een “bekendheid- en reputatieprobleem”. Eén derde van hun klanten weet namelijk niet precies weet wat zij nog meer te bieden hebben. Terwijl bijna twee derde van de klanten aangeeft dat ze nu hoofdzakelijk advies krijgen op operationeel niveau. Maar wilt u relevanter worden, dan zult u juist ook op tactisch en strategisch niveau aanspreekpunt willen zijn!
Gelukkig is de wil om te groeien er! Zeker bij driekwart van de kantoren, blijkt uit de benchmark. Van de gemiddeld zeven aangeboden diensten, willen accountants er vier laten groeien. Denk aan de groei van de financiële planning en het uitbreiden van fiscaal, financieel en bedrijfseconomisch advies.
Benieuwd naar alle relevante inzichten uit het onderzoek en hoe u als accountant of boekhouder meer de rol van vertrouwd adviseur kunt pakken om zo meer impact te maken bij uw klanten? Download dan het trendrapport ‘Grip op de business’.